معرفی کتاب فروردگ

جالب ترین تجلی گاه خرد سیاوش در پیشگویی های اوست؛ این ویژگی او را از مرحله آدمیان خاکی می گذراند و به برگزیدگان ایزدی همانند می کند. او از دید پیران کسی است که از سروش فرمان می گیرد. خرد او در این مورد خردی است که تاریکی ندارد، پرده زمان در پیش چشمش دریده می شود و آینده تاریک و مبهم روشنی و آشکارگی می یابد؛ سرگذشت شوم خود، زادن فرزندش، کیخسرو، آوارگی همسر پرمهرش، فرنگیس، جستجوی گیو در توران و رفتن کیخسرو به ایران و به شاهی نشستن و دلاوریهای رستم در نبردهای کین خواهی، همه را مو به مو بر زبان می آورد. این رازها و آینده بینی ها را دو جا برای پیران، پیر خردمند تورانی، و یک جا در آخرین لحظه ها، هنگام وداع با فرنگیس، از سر درد و اندوه آشکار می کند. اسپ گزیده اش، بهزاد، را فراموش نمی کند و در گوش او ندا می دهد تا رام هیچ کس جز کیخسرو نشود. شگفتا که آفریده ای چون سیاوش که آگاهی او از مرز خاکیان در گذشته و به دانش آسمانی پیوند خورده است و بینش او از ورای پرده زمان رویدادها را می بیند و بر دیگران آشکار می سازد، نیز در خوابی گران است و از حیله های جان شکر دشمن …
ادبیات این مرز و بوم آنچنان گستره عظیمی دارد که هر آنچه از آن را واگویه نماییم، گویی قطره ای است از اقیانوس معرفت ادب ایران زمین. اساتیدی گرانقدر نیز که سالیان سال کوشیده اند تا دین خود را به این دیار اهورایی ادا نمایند و با تدریس و آگاهی بخشیدن به فرزندان ایران زمین، تاریخ و ادبیات را زنده نگاه دارند. 

استاد #محمد_تقی_راشد_محصل از اساتید بنام فرهنگ و زبان های باستانی ایرانی، از جمله این اساتید است که مقالات و کتاب های گرانسنگی را به تحقیق نگاشته اند. این مقالات به دلیل آنکه طی سالیان در مجلات گوناگونی به چاپ رسیده اند، دسترسی آسانی نداشته و گاها زمان بسیاری از محققان می گیرد. لذا مجموعه ای از این مقالات در کتاب #فروردگ جمع اوری و به چاپ رسیده است. فروردگ شامل هشت بخش می باشد که موضوعات گوناگونی همچون ادبیات پهلوی، #شاهنامه_پژوهی ، گویش های گوناگون، شخصیت شناسی بزرگان، متون کهن، ریشه یابی لغات پارسی، زبان و ادبیات هند باستان، قیاس شاهنامه با آثار اوستایی و پهلوی و … را شامل می شود. استاد محمدتقی راشد محصل، به شیوایی هرچه تمام مقالات را به رشته تحریر درآورده است، لذا امکان مطالعه و درک مفاهیم آن برای عامه مردم نیز میسر می باشد. کتاب “فروردگ” توسط #پژوهشگاه_علوم_انسانی_و_مطالعات_فرهنگی به چاپ رسیده است.

منبع: اینستاگرام aydingol75

فرزانه کاوه، کارشناس زبان و ادبیات فارسی، فارغ التحصیل سال 1370 هستم. افتخار شاگردی استادان بنام این رشته از شمار نوشین روانان سادات ناصری، محمود عبادیان، دانش پژوه و نیز جناب دکتر سعید حمیدیان و دکتر جلال الدین کزازی را دارم. در پی مطالعات پرشمار در زمینه ادبیات حماسی و اسطوره در روزهای پایانی سال 1398 تصمیم به راه اندازی وبسایت سپندارمذ گرفتم. در این وبسایت به بیان و تحلیل داستانهای حماسی و اسطوره ای از ایران و دیگر فرهنگها، شناخت اسطوره و نمادهای اساطیری، تاریخ و اسطوره می پردازم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.